На главную На главную Написать письмо
О журнале Редакция Авторам Подписка Архив Реклама Контактная информация

Журнал «РИСК: Ресурсы, Информация, Снабжение, Конкуренция» № 4 / 2023

DOI: 10.56584/1560-8816-2023-4-271-277

УДК 338.23

 

АДМИНИСТРАТИВНЫЕ РЕФОРМЫ В ИТАЛИИ

 

Федотова М. Г.,

к.э.н., доц., доцент кафедры иностранных языков №1 Высшей школы социально-гуманитарных наук, Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Москва, Россия

Столярова Е. В.,

к.филол.н., доц., доцент кафедры иностранных языков №1 Высшей школы социально-гуманитарных наук, Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Москва, Россия

 

Аннотация. Коррупция - явление, широко распространенное в Италии, что негативно сказывается на развитии экономики страны. Широкая распространенность и системный характер коррупции свидетельствуют о недостаточных мерах противодействия и требуют разработки и внедрения комплексной и скоординированной политики борьбы с коррупцией. В статье исследуются стратегии борьбы с коррупцией и конкретные меры по противодействию коррупционным рискам. Новая стратегия борьбы с коррупцией предполагает развитие методов выявления и оценки коррупции, а также организация надлежащей системы руководства на основе моделей управления рисками. Анализ процесса управления рисками помогает указать на актуальные признаки недостающих аспектов в министерствах Италии, что свидетельствует о недостаточной эффективности системы управления рисками. Изложенные в статье результаты борьбы с коррупцией позволяют рассматривать достижения первого этапа внедрения систем управления рисками в органах государственного управления. Однако, под сомнением остается вопрос о компетентности и возможности органов управления сделать эти системы эффективными и результативными в контексте внутренней и внешней ситуации.

Ключевые слова: Коррупция, стратегия борьбы с коррупцией, меры по противодействию коррупционным рискам, модели управления рисками, внедрение систем управления рисками

 

Administrative reforms in Italy

 

Fedotova M. G.,

Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Languages No. 1 of the Higher School of Social Sciences and Humanities, Russian University of Economics named after G.V. Plekhanov, Moscow, Russia

Stolyarova E. V.,

Candidate of Philologicaly, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Languages No. 1 of the Higher School of Social Sciences and Humanities, Russian University of Economics named after G.V. Plekhanov, Moscow, Russia

 

Abstract. Corruption is a widespread phenomenon in Italy, and it negatively impacts the development of the national economy. The scale of systematic corruption proves the measures combatting

corruption to be insufficient and requires development and implementation of complex and coordinated polices of anti-corruption. The article examines strategies of the fight against corruption and particular measures of mitigating corruption risks. New strategy of anti-corruption implies the development of methods of identifying and assessment of corruption and creating a governance systems based on a risk management model. Risk management process analysis facilitates finding out the current lack of relevant aspects in the ministries of Italy, which gives evidence of insufficient effectiveness of the risk management systems. The examined outcomes of the fight against corruption help to consider the achievements of the first stage of the implementation of risk management systems in the public management authorities. Nevertheless, the issue of the competence and capabilities of governing authorities to make these systems effective in terms of internal and external environments is still questioned.

Keywords: Corruption, strategy of anti-corruption, measures of mitigating corruption risks, risk management models, risk management systems implementation

 

Библиографический список:

1.         https://take-profit.org/statistics/corruption-index/italy/ (дата обращения: 16.10.23).

2.         Закон " О предупреждении и противодействии коррупции и противозаконной деятельности в государственных органах"

3.         https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/WorkingGroups/ImplementationReviewGroup/ExecutiveSummaries2/V1808773r.pdf (дата обращения: 16.10.23).

4.         Moore M., Hartley J.: Innovations in Governance. “Public Management Review”, Vol. 10, 2008.

5.         INTOSAI GOV 9100: Guidelines for Internal Control Standards for the Public Sector, http://www.intosai.org/issai-executive-summaries/view/article/intosai-gov-9100-guidelines-for-internal-control-standards-for-the-public-sector.html (дата обращения: 16.10.23).

6.         Palermo T.: Accountability and Expertise in Public Sector Risk Management: A Case Study. “Financial Accountability & Management”, Vol. 30 (3), 2014.

7.         Smith D., McCloskey J.: Risk and Crisis Management in the Public Sector: Risk Communication and the Social Amplification of Public Sector Risk. “Public Money & Management”, Vol. 18.

8.         Young P.C. (2013): Reconsidering the Public-Private Sector Management Divide. Public Risk Management Organisation, Antwerp, Belgium, February 8, http://www.primo-europe.eu/reconsidering-the-public-private-sectorrisk-management-divide/(accessed: 17.10.2015).


© 2019 Институт ИТКОР