|
|||||||
Журнал "РИСК: Ресурсы, Информация, Снабжение, Конкуренция" 1 / 2023DOI: 10.56584/1560-8816-2023-1-129-133 УДК: 657.6
РОЛЬ ВНУТРЕННЕГО АУДИТА ГОСУДАРСТВЕННОГО СЕКТОРА НА ПРИМЕРЕ РЕСПУБЛИКИ СЕРБИЯ
Федотова М. Г., к.э.н., доц., доцент кафедры иностранных языков №1 Высшей школы социально-гуманитарных наук, Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Москва, Россия Столярова Е. В., к.филол.н., доц., доцент кафедры иностранных языков №1 Высшей школы социально-гуманитарных наук, Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Москва, Россия Пригожина К. Б., к.пед.н., доц., доцент кафедры иностранных языков №1 Высшей школы социально-гуманитарных наук, Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова, Москва, Россия
The role of the public sector internal audit сase of Republic of Serbia
Fedotova M. G., Candidate of Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Languages No. 1 of the Higher School of Social Sciences and Humanities, Russian University of Economics named after G.V. Plekhanov, Moscow, Russia Stolyarova E. V., Candidate of Philological Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Languages No. 1 of the Higher School of Social Sciences and Humanities, G.V. Plekhanov, Moscow, Russia Prigozhina K. B., Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Foreign Languages No. 1 of the Higher School of Social Sciences and Humanities, Russian University of Economics named after G.V. Plekhanov, Moscow, Russia
Аннотация. Аудит является краеугольным камнем эффективного управления в государственном секторе и государственных закупках Сербии. Для того, чтобы аудит был эффективным, аудиторские процедуры должны быть подкреплены соответствующей организационной и кадровой структурой. Внутренний аудит организуется и осуществляется как система непрерывной проверки процедур всех лиц, участвующих в финансово-хозяйственных процессах Сербии. Особую важность имеет постоянная проверка правильности функционирования всех систем внутреннего контроля, предусмотренных соответствующими нормативными положениями страны. Он также представляет собой один из инструментов эффективного управления рисками в государственном секторе. Внутренний контроль и внутренний аудит имеют особое значение при планировании, осуществлении и реализации государственных закупок Сербии. В данном контексте особую значимость представляет изуение роли деятельности органов внутреннего контроля и внутреннего аудита в сфере предотвращения нарушений при осуществлении государственных закупок, что будет иметь значение для органов государственного сектора с точки зрения повышения эффективности управления рисками и контроля за использованием государственных средств. Ключевые слова: Государственные закупки, контроль и аудит, инструменты управления рисками, предотвращение нарушений, органы внутреннего контроля
Abstract. Audit is the keystone of efficient public sector management and Serbia public procurement. In order to be efficient and effective auditing procedures need to be supported by the relevant organisational and human resource structures. Internal audit is administered as the system of ongoing monitoring of procedures and actions of all individuals participating in financial and economic activities of Serbia. Ongoing monitoring of correct functioning of all internal audit systems in accordance with the country’s regulations is of the greatest importance. It also presents a tool for effective public sector risk management. In-process monitoring and internal auditing play an important role in planning and purchasing in Serbia. From this perspective examining the role of internal control authorities and internal audit in the field of preventing infringement of state procurement procedures is greatly significant. It is meaningful for the public sector since it impacts improvement of risk management effectiveness and ensures control of the state funds spending. Keywords: State procurement, monitoring and audit, tools of risk management, preventing infringement, internal audit authorities
Библиографический список: 1. Meriwether K.: What Will the New NYPD IG Inspect? The Gotham Gazette, 2014. 2. Moore M., Hartley J.: Innovations in Governance. “Public Management Review”, Vol. 10, 2008. 3. Otetea V.A., Tita B.C.M., Aristotel M.U.: Internal Public Audit in the Financial Crisis Context. International Economic Conference of Sibiu 2013 Post Crisis Economy: Challenges and Opportunities, IECS 2013, “Procedia Economics and Finance”,Vol. 6, 2013. 4. Palermo T.: Accountability and Expertise in Public Sector Risk Management:A Case Study. “Financial Accountability & Management”, Vol. 30 (3), 2014. 5. Public Procurement Administration: Report on Public Procurement in the Republic of Serbia, 2014. 6. Skipper H., Kwon W. Risk Management and Insurance: Perspectives in a Global Economy. Blackwell Publishing, Oxford, 2007. 7. Smith D., McCloskey J.: Risk and Crisis Management in the Public Sector: Risk Communication and the Social Amplification of Public Sector Risk. “Public Money & Management”, Vol. 18. 8. Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) http://www.coso.org/documents/coso_erm_executivesummary.pdf 9. INTOSAI GOV 9100: Guidelines for Internal Control Standards for the Public Sector, http://www.intosai.org/issai-executive-summaries/view/article/intosai-gov-9100-guidelines-for-internal-control-standards-for-the-public-sector.html
|
|